onsdag den 6. marts 2013

Folkeeventyr - Kong Lindorm


  • Udgangspunkt: barnløshed
  • Grundtema: blokering
  • Symbolik: dronning spiser blomster → læses hos Freud ofte som et symbol på elskovsakten -> dronningen besættes af sit begær; dronningen bliver gravid, mens kongen er i krig → symbolsk handler denne passage om utroskab
  • Kvinden har overtrådt den kontrakt hun indgik og føder en søn og en lindorm ”så snart han var født, grov han sig ned under sengen, og inden saa, hvor han blev af” (s.117, l. 2-4) → at lindormen bliver i eller ved moderens seng kan ses som en ødipal binding, der gør den unge prins uegnet til at elske andre kvinder.
  • Lindorm = den fortrængte side af prinsen, skyggesiden, det ubevidste -> lindormen spærrer prinsen vejen → symbolsk er den en repræsentation af prinsens indre blokering
  • Moderbindingen -> spalter prinsen -> han kan ikke give sig hen -> prinsen seksualitet er aggressiv, destruktiv og ufølsom -> kvinderne mishandles på bryllupsnatten  
  • Fårehyrdepigen opfylder sin kontrakt (det første rigtige kvindelige modbillede til moderen) -> lindormen forvandles til en smuk prins -> spaltningen er overvundet (vi hører ikke noget til den første prins)
  • Sønnens modsætninger, prins og lindorm, indgår som symbolske figurer på forskellige måder i historien: forlovelsesfase → lindorm er dominerende, mens prinsens anden side først realiseres, da han finder et kvindeligt modbillede til moderen.
  • Tidsforholdet mellem dag og nat spiller en væsentlig rolle → de to gange tryllerummets kræfter skal gribe ind i fortællingens realistiske rum, sker om natten.
  • Eventyret fortæller os, at man omgås de magiske kræfter meget varsom (dronning vs. den unge, fattige fårehyrde)
  • Bygget op over en række parallelle modsætninger.


Fiktionen/Eventyret er opbygget over en række parallelle modsætninger:

Civilisation
Slot, hus
Prins
Dag
Realrum
Dronning
Natur
Skov
Lindorm
Nat
Tryllerum
Fårehyrde

Symmetriske møder mellem dronningen og den gamle kælling og mellem den unge attige, fårehyrde og den gamle kælling:

Dronningen/moderen
Den unge, fattige fårehyrde
Vælger af lyst

Vælger ud fra en række egoistiske overvejelser

Vælger at overtræde forbuddet med at spise begge roser
Følger den gamle kællings forbud selvom det er meget hårdt

Forløb:

Fase 1 – Begyndelse
Fase 2 - Midte
Fase 3 – sltning
Fra starten af teksten til prinsen og lindormen er født, og kongen kommer hjem

Prinsen er blevet voksen til fårehyrden ligger med lindorm i sin arm
Kongen og hoffolkene ser til lindormen og pigen → Lindormen er blevet til en prins og alle er glade
Fred
Hjem
Konflikt
Ude
Fred
Hjem


Træk i sproget:

  • Personerne er typer
  • Overnaturlige elementer
  • Enkel kronologisk historie
  • ÷ historisk tid og geografisk sted

Fortolkninger:

Historisk læsning:
Drømmen om den sociale opstigning
Psykologisk læsning:
Blokering, seksualitet, ødipale binding, barn → voksen, 

Oversigt over personer, handlinger, konflikter etc.

Heltinde:
Fårehyrdedatteren
Giver:
Den gamle kælling
Modtager:
Dronning
Den unge, fattige fårehyrdedatter
Modstander:
Lindormen
Konflikter:
·         Kongen og dronningen kan ikke få børn
·         Dronningen skal vælge mellem to blomster
·         Lindorm forhindrer prinsens bryllup
·         Lindorm dræber sine brude
·         Fårehyrdedatteren ved at hun skal giftes med lindormen
Løsning af konflikter
Fårehyrdedatteren følger den gamle kællings råd i modsætning til dronningen og frelser lindormen
Prøver:
·         Dronningen skal vælge mellem to blomster (forbud om at spise begge)
·         At blive gift med lindorm (få ham til at blive til en prins)
Modstande
·         Lindorm forhindre prinsen i at blive gift
·         Fårehyrdedatterens modstand mod lindormen og at forvandle ham til en prins
Løfter:
Den gamle kællings løfter til dronning og fårehyrdedattern → du vil få et barn (d) – du vil overleve lindormen (f)
Straffe:
Dronningen føder lindorm
Prinsen kan ikke blive gift pga. lindorm
Belønning:
Fårehyrdedatteren bliver prinsesse, gift med en flot prins og overlever
Tema:
Grådighed, ydmyghed, seksualitet, blokering,
Perspektivering:
Syndefaldsmyten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar