- Udgangspunkt: barnløshed
- Grundtema: blokering
- Symbolik: dronning spiser blomster → læses hos Freud ofte som et symbol på elskovsakten -> dronningen besættes af sit begær; dronningen bliver gravid, mens kongen er i krig → symbolsk handler denne passage om utroskab
- Kvinden har overtrådt den kontrakt hun indgik og føder en søn og en lindorm ”så snart han var født, grov han sig ned under sengen, og inden saa, hvor han blev af” (s.117, l. 2-4) → at lindormen bliver i eller ved moderens seng kan ses som en ødipal binding, der gør den unge prins uegnet til at elske andre kvinder.
- Lindorm = den fortrængte side af prinsen, skyggesiden, det ubevidste -> lindormen spærrer prinsen vejen → symbolsk er den en repræsentation af prinsens indre blokering
- Moderbindingen -> spalter prinsen -> han kan ikke give sig hen -> prinsen seksualitet er aggressiv, destruktiv og ufølsom -> kvinderne mishandles på bryllupsnatten
- Fårehyrdepigen opfylder sin kontrakt (det første rigtige kvindelige modbillede til moderen) -> lindormen forvandles til en smuk prins -> spaltningen er overvundet (vi hører ikke noget til den første prins)
- Sønnens modsætninger, prins og lindorm, indgår som symbolske figurer på forskellige måder i historien: forlovelsesfase → lindorm er dominerende, mens prinsens anden side først realiseres, da han finder et kvindeligt modbillede til moderen.
- Tidsforholdet mellem dag og nat spiller en væsentlig rolle → de to gange tryllerummets kræfter skal gribe ind i fortællingens realistiske rum, sker om natten.
- Eventyret fortæller os, at man omgås de magiske kræfter meget varsom (dronning vs. den unge, fattige fårehyrde)
- Bygget op over en række parallelle modsætninger.
Fiktionen/Eventyret er opbygget over en række parallelle modsætninger:
Civilisation
|
Slot, hus
|
Prins
|
Dag
|
Realrum
|
Dronning
|
Natur
|
Skov
|
Lindorm
|
Nat
|
Tryllerum
|
Fårehyrde
|
Symmetriske møder mellem dronningen og den gamle kælling og mellem den unge attige, fårehyrde og den gamle kælling:
Dronningen/moderen
|
Den unge, fattige fårehyrde
|
Vælger af lyst
Vælger
ud fra en række egoistiske overvejelser
Vælger
at overtræde forbuddet med at spise begge roser
|
Følger den gamle kællings forbud selvom det er meget hårdt
|
Forløb:
Fase 1 – Begyndelse
|
Fase 2 - Midte
|
Fase 3 – sltning
|
Fra starten af teksten til
prinsen og lindormen er født, og kongen kommer hjem
|
Prinsen er blevet voksen til fårehyrden ligger med lindorm
i sin arm
|
Kongen og hoffolkene ser til lindormen og pigen →
Lindormen er blevet til en prins og alle er glade
|
Fred
Hjem
|
Konflikt
Ude
|
Fred
Hjem
|
Træk i sproget:
- Personerne er typer
- Overnaturlige elementer
- Enkel kronologisk historie
- ÷ historisk tid og geografisk sted
Fortolkninger:
Historisk læsning:
|
Drømmen om
den sociale opstigning
|
Psykologisk læsning:
|
Blokering, seksualitet, ødipale
binding, barn → voksen,
|
Oversigt over personer, handlinger, konflikter etc.
Heltinde:
|
Fårehyrdedatteren
|
Giver:
|
Den gamle kælling
|
Modtager:
|
Dronning
|
Den unge, fattige
fårehyrdedatter
|
|
Modstander:
|
Lindormen
|
Konflikter:
|
·
Kongen og dronningen
kan ikke få børn
|
·
Dronningen skal vælge
mellem to blomster
|
|
·
Lindorm forhindrer prinsens
bryllup
|
|
·
Lindorm dræber sine
brude
|
|
·
Fårehyrdedatteren ved
at hun skal giftes med lindormen
|
|
Løsning af konflikter
|
Fårehyrdedatteren følger den gamle
kællings råd i modsætning til dronningen og frelser lindormen
|
Prøver:
|
·
Dronningen skal vælge mellem
to blomster (forbud om at spise begge)
|
·
At blive gift med
lindorm (få ham til at blive til en prins)
|
|
Modstande
|
·
Lindorm forhindre
prinsen i at blive gift
|
·
Fårehyrdedatterens
modstand mod lindormen og at forvandle ham til en prins
|
|
Løfter:
|
Den gamle kællings løfter til
dronning og fårehyrdedattern → du vil få et barn (d) – du vil overleve
lindormen (f)
|
Straffe:
|
Dronningen føder lindorm
|
Prinsen kan ikke blive gift pga.
lindorm
|
|
Belønning:
|
Fårehyrdedatteren bliver prinsesse,
gift med en flot prins og overlever
|
Tema:
|
Grådighed, ydmyghed, seksualitet,
blokering,
|
Perspektivering:
|
Syndefaldsmyten
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar